Nyår 2016

Gott nytt år till alla hemma i Sverige. Hoppas erat nyår var bra. Här firade jag med barnen på barnhemmet. Men i år tonades hela nyår ner här på grund av att deras kung dog här för ett tag sedan, vilket betyder landsorg. Så helt ärligt märkte man knappt av att det var nyår här i Nai Yang. 


Igår strax innan 13 blev jag upphämtad av Sussi och Hans utsnför hotellet. Så himla härligt att se dem igen. Sedan åkte vi raka vägen upp till barnhemmet. Att gå igenom grinden där kändes lite som att komma hem. Alla hundar kom springandes. Och ja, det är en del hundar. Fyra hundar bor på barnhemmet, samt Sussi och Hans tre hundar. 

När vi kom var lekarna redan igång så det var bara att hoppa in i ett lag och köra dragkamp. Varför vänta liksom. Jätteroligt att se alla "mina" gamla barn. De flesta kände igen mig och mötte mig med ett stort leende. Här är det inte riktigt som i Sverige där vi slänger oss om halsen när man träffar någon man känner. Jo, Ponn i köket gjorde faktiskt det när jag kom. 

Myste runt på barnhemmet hela dagen. Det blev 5-kamp och pyssel för barnen. Passqde även på att stanna över middagen. Kan bara konstatera att Ponn och Miaaw fortfarande gör gudomligt god mat. 

Eftersom nyår är så nertystat i år så började jag faktiskt redan försöka få tag på taxi tillbaka till hotellet runt 20-tiden. Vilket var omöjligt.... Men som tur var så erbjöd sig Pann (barnhenmets chafför) att köra hem mig till hotellet. TACK! Han var ledig men valde att spendera kvällen med barnen ändå. 

Somnade strax efter 23 och sov in det nya året. Vilket behövdes då jag fortfarande inte vant mig vid tidsskillnaden. Brukar ta ett par dagar för mig. Det var om mitt nyår. 

Idag däremot tänkte jag sova ut. Inget alarm. Men klockan åtta flög jag upp av att det spelades någon thailändsk sång i någon högtalare utanför. Lite av charmen med detta land... Ibland händer det saker och man har ingen aning om varför. Så det var liksom bara till att börja vakna till liv. Vet fortfarande intr vad det var för sång. 

Idag står stranden på schemat. Min gamla strand Nai yang. Nu är det dags att få lite färg. Sedan ska jag även kolla in vart jag ska hyra moppe. Mopparna som fanns på barnhemmet när jag jobbade här sist finns inte längre. Istället får vi hyra egna. Finns tydligen ett ställe här i Nai Yang som hyr ut till rabatterat pris till oss. Ska även passa på att planera mina lediga dagar också. Fick mitt schema igår. I slutet av Januari tar jag nog en liten avstickare till Bangkok. 

Men nu.... Lite bilder från gårdagen. Sedan smörja in mig med solkräm och bege mig till stranden. Bara 29 grader idag.




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

My life as a volunteer

Följ med mig på min resa till Thailand. I Januari 2014 åker jag till ett barnhem som ligger på Phuket. Där kommer jag arbeta som volontär i 16 veckor. Tanken om detta har funnits i flera år. Nu äntligen blir den sann!

RSS 2.0