2 veckor sedan...

Idag är det exakt två veckor sedan jag gjorde min sista dag som volontär på Barnhem Muang mai. Jag har inte riktigt varit hemma i två veckor än. På tisdag är det två veckor sedan jag landade här i sverige.

Det har varit härligt att vara hemma hos sina nära och kära. Jag har njutit varenda dag, och jag uppskattar det jag har här hemma. Dagarna har gått i ett. Jag har träffat familj och vänner i stort sett varje dag. Jag har arbetat en vecka nu och älskar att vara tillbaka på jobbet.

Men självklart så saknar jag barnen och barnhemmet otroligt mycket. Igår fick jag en riktig stor längta-tillbaka-känsla som var så stark att jag hade kunnat sätta mig på flyget för att få krama alla barn. Barnen kommer alltid finnas i mitt hjärta och jag ångrar inte min resa till Thailand.

Inom några dagar ska jag försöka få upp lite bilder som ett avslut på denna blogg. Har hur mycket bilder som helst som jag måste gå igenom. Men helt ärligt, så kan jag säga att jag knappt kollat på bilderna från Thailand, för så fort jag ser bilder på barnen börjar ögonen tåras av längtan! Tror det fortfarande är för nära inpå. Jag får ge det en vecka till eller två. :)

Några rader hemifrån sverige.

Nu har jag varit hemma i sverige några dagar. Skulle landat i måndags kväll, men flyget från Bangkok var rejält försenat, så jag missade flyget jag skulle med i Frankfurt. Istället fick det bli en liten ofrivillig övernattning i tyskland. Men jag måste säga att Lufthansa skötte det väldigt smidigt och slussade alla som missade sina flyg till hotell så man fick en säng att sova i. Sedan tog jag första flyget till Göteborg på tisdag morgon. 9.20 landade jag. Efter den långa hemresan kändes det väldigt skönt att landa på svensk mark.

Jag har nog fortfarande inte förstått vad jag har varit med om. Det kommer nog ta ett tag att smälta alla intryck och upplevelser. Jag saknar redan barnen hur mycket som helst. Samtidigt som jag njuter av att vara hemma i min egna vardag. Dessa dagar har gått åt till att träffa familj och vänner. Det har varit fullt upp, men det gillar jag. På måndag börjar jag jobba. Då har jag varit ifrån jobbet i 5 månader. Så det ska bli skönt att komma tillbaka! Om sanningen ska fram så var jag på jobbet och kramade om barn och kollegor tre timmar efter att jag landade i Sverige. Så man kan väl säga att jag saknat dem.

Jag ska sätta mig någon dag och gå igenom alla mina bilder. Sortera och rensa. Och när det är gjort tänker jag ladda upp lite bilder på denna blogg som jag tidigare inte visat.

Men nu ska jag återgå till att njuta av att bara vara hemma i min lägenhet. Jag ska försöka komma i fas med tiden. Jag är fortfarande jättetrött på kvällarna, men vaknar jättetidigt på morgonen. Idag vaknade jag strax efter 7, så sent har jag inte vaknat innan. De andra dagarna har jag vaknat strax efter 6.

Ha det gott, det ska jag ha!

Hem till sverige

Ja, då sitter man här på rummet, färdigpackat och klar. Klockan närmar sig halv nio här på kvällen. Klockan fem imorgon bitti blir jag upphämtad av taxi. Så nu är det inte många timmar kvar innan jag lämnar barnhemmet och Thailand. Hela denna dagen har verkligen bara sprungit iväg. Jag fattar inte vad som hände egentligen. Men nu har jag sagt hejdå till Sussi och Hans, jag har sagt hejdå till Ponn i köket och snart ska jag gå ut och krama alla barnen hejdå med. Dessa fina barn. När jag gjort det ska jag skypa med mamma tänkte jag, kolla igenom packningen en sista gång och sedan försöka sova några timmar i alla fall. Tror inte jag kommer förstå att jag lämnar barnhemmet förrän jag sitter på flyget hem. Jag återkommer när jag är i sverige med lite mer bilder och så.:)

Sista kvällspasset är gjort!

Idag har jag arbetat mitt absolut sista kvällspass här på barnhemmet. Känns konstigt. Om några timmar har jag även min absolut sista nightwatch. Så imorgon och på söndag jobbar jag morgonpassen, sedan är det verkligen över. På måndag morgon åker jag från barnhemmet klockan fem och där börjar resan hem mot sverige, mot mina nära och kära som jag verkligen saknar sjukt mycket just nu. Men innan det ska jag ta tillvara på dessa två sista dagar lite extra mycket. Krama barnen lite extra mycket!

Idag innan jobbet tog jag moppen ner till Nai yang för att äta frukost tillsammans med Lovisa och hennes kusin. Sedan blev det lite strandhäng där regnet och solen avlöste varandra med jämna mellanrum. När klockan blev 13 och jag behövde åka hem mot barnhemmet igen sa vi hejdå. Denna gång sa vi hejdå för en lång tid framöver då Lovisa just nu sitter på planet till Stockholm. Men planen är att ses i sommar!

Idag när regnet öste ner passade jag och denna sötnosen på att ta lite ego-bilder. Hur söt får man vara? Och då syftar jag inte på mig själv utan lillkillen såklart.

Nu tänker jag försvinna in i Camilla Läckbergs värld innan det är dags för nightwatchen.

Dags att lämna Kata för den här gången

Snart dags att checka utifrån hotellet här i Kata. Sitter just nu och njuter av en kopp kaffe. Har haft några härliga dagar här i Kata, även om vädret varit sämre än sist jag var här. Men några timmar vid poolen har det blivit. Och jag har haft det gott ändå både ute när jag kollat runt, eller när jag suttit på hotellrummets balkong och slappat med en bra bok. Just nu har jag precis gett mig på Camilla Läckbergs andra deckare, "Predikanten".

Om en timma ska jag vara utcheckad och klar, taxin är bokad till klockan 11. Då bär det tillbaka till barnhemmet. Slutspurten på denna resa kan man väl också kalla det. Fyra arbetsdagar kvar, sedan åker jag hem till sverige tidigt på måndag morgon. Just nu är jag så inställd på att åka hem, så hemlängtan är stor. Ska bli skönt att komma hem och träffa alla!

Bjuder på lite bilder från de senaste dagarna från barnhemmet och ifrån Kata. När jag kommer hem ska jag köra en bildbomb här i bloggen (när jag har en riktigt bra internetanslutning) som avslut på denna blogg, Så det kommer komma ett par inlägg ifrån sverige med, innan denna bloggen kommer sluta uppdateras, men ändå finnas kvar såklart!

Pysslar och har oss i vårat Happy Tour-rum. Ni följer väl killarna som cyklar sverige-thailand för att samla in pengar till barnhemmet. www.happytour.se

Coolingar

Jagblär barnen spela kortspelet "Svarte Petter"

När det är dåligt väder i Kata är det tur att Starbucks finns.

Sötnosen! Såhär glad är man när man nyss ätit chokladkaka.

Utsikten från hotellets balkong.

Man ska inte klaga direkt.

Jag ser att bilderna hamnat lite huller om buller. Blev så under uppladdningen, men känner att jag inte orkar fixa det just nu.

Det känns så konstigt just nu, att det liv jag levt i fyra månader verkligen börjar gå mot sitt slut. Man börjar göra saker för sista gången. Idag till exempel jobbar jag mitt näst sista kvällspass. Jag har min näst sista nightwatch. Nu jobbar jag alltså två kvällspass och två morgonpass.

När jag slutar jobbet klockan 16 på lördag funderar jag på att åka ner till Nai yang och köra en manikyr/pedikyrkväll, så man känner sig fin när man kommer hem till sverige, Det bästa hade väl varit och göra det på söndag när jag jobbat klart mitt sista pass. Men något säger mig att jag kommer vilja stanna på barnhemmet den kvällen, äta sista middagen med barnen, krama dem lite extra, och självklart få ordning på packningen. För det lär ta sin lilla tid. Men tror jag ska klara mig ifrån övervikten rätt så bra, för jag kommer lämna kvar mycket saker jag hade med ner. Sängkläder till exempel väger en del, handdukar mm. Däremot ska en del skor med hem + två nya par converse, som jag förmodligen kommee bo i under våren och sommar.

Nästa gång vi hörs är jag på barnhemmet. :) Och tack Sofia för den fina kommentaren här i bloggen. Älskar att gå in och se att det kommit någon ny kommentar. Ni har fortfarande några dagar på er att göra mig glad:)

My life as a volunteer

Följ med mig på min resa till Thailand. I Januari 2014 åker jag till ett barnhem som ligger på Phuket. Där kommer jag arbeta som volontär i 16 veckor. Tanken om detta har funnits i flera år. Nu äntligen blir den sann!