Trafiken här är hemsk!

Trafiken här i Thailand är väl inte känd för att vara den bästa direkt. Det händer alldeles för ofta trafikolyckor. Idag när jag åkte med barnen till skolan åkte vi förbi en trafikolycka. Den bilden sitter fortfarande kvar i mitt huvud. Det var en minibuss (sån man brukar få åka när man bokar utflykter). Den låg på sidan och själva och hela framrutan och framdelen av bilen var totalmosad av någon stor stolpe av någon slag. När vi åkte förbi var ambulans och så på plats. Tror de försökte få loss föraren. Ett tag senare körde ambulansen om oss i ilfart. Vill inte ens veta vilket skick föraren var i, när stolpen totalkvaddade förardelen... Den bilden av bilen sitter fortfarande kvar och varje gång jag tänker på det får jag en rysning,

Det värsta var, tycker jag, att barnen verkade helt oberörda av detta. För dem är det vardag. Det händer olyckor titt som tätt. Hemskt. Läste även på aftonbladetbom ännu en olycka i thailand, i Pattaya, en skolbuss där 13 elever omkom. fyyy. Jag älskar verkligen Thailand, men trafiken kommer jag aldrig älska. Och jag kommer fortsätta ligga ute i mopedfilen och puttra på i min egen takt.

Har jobbat 2 tidiga dagar nu, samt 7 arbetsdagar på raken, så idag har jag varit seg. Mest legat på rummet sen jag slutade. Men imorgon är jag ledig och tänkte åka iväg till stranden, och imorgon kväll blir det Nightmarketbi Phuket town. Imorgon kommer även de två nya volontärerna.

Nu inväntar jag att höra orden GIN KAO, vilket betyder att det är dags att äta mat. Och ikväll blir det filmkväll med alla barnen. Några besökare som var här i veckan lämnade massor av chips, så vi tänkte ge barnen ordentligt med fredagsmys! Hoppas att det blir uppskattat, men det tror jag!

Det här med kaffe

Varje morgon här på barnhemmet envisas jag med mitt snabbkaffe. En morgon utan kaffe funkar ju inte för min del. Men snabbkaffe är verkligen ingen höjdare. Idag var jag däremot lite wild and crazy och hoppade över kaffet direkt när jag vaknade och begav mig till stranden. Kan ju unna mig en kopp där tänkte jag. Stannade till på kaffet som ligget på gången ner till stranden och köpte med mig en kaffe latte. Varför gör jag inte det när jag ändå ska till stranden. En riktigt god latte för 90 bath, det vill säga 18 svenska kronor. Ja, frågan är ju hur intressant det är för er där hemma att läsa om mitt kaffedrickande, men innan jag åkte var kaffe ett stort problem för min del, haha. Men när jag fick veta att rummet hade vattenkokare blev jagblite lugnare. Hemma i sverige är jag ett kaffemonster, men här har jag dragit ner på det rejält, 1-2 koppar per dag. Det lär inte hålla när jag kommer hem.

Nog om kaffe. Idag fick vi besök av en gammal volontär, Gabriella, som åkte hem härifrån för ca 1 år sedan. Nu är hon tillbaka här på Phuket, främst för att hälsa på barnhemmet. Kul att träffa någon som gjort precis samma sak. Och hon valde definitivt rätt dag att komma på. Idag fick vi nämligen världens godaste grillspett till middag. Oj, vad vi åt! Att inte få god mat här, är inget man behöver oroa sig för.

Nu däremot ska jag bädda ner mig i min säng och sova. Klockan ringer 05.50. Jobbar 6-15 imorgon, med tre engelskalektioner. Lär känna mig lite trött imorgon när jag slutar, men tror det får bli en tur till Tesco för att handla lite gott att ha till frukost och så. Ser redan fram emot att unna mig en mjukglass med oreo-sås i ett av glassbåsen där. Världens godaste glass!

och så var vi bara 4...

I över 1,5 månad har vi varit ett stabilt gäng på 5 volontärer. Inte ofta man är en och samma grupp så länge, men så blev det för oss. Men idag var det dags för den första av oss att lämna landet. Orfeas åkte i dag. Och idag kom den där jobbiga känslan över mig att jag faktiskt inom en snar framtid (okej, 9,5 veckor typ) faktiskt ska behöva säga hejdå till alla här. Alla barn, volontärer, Sussi, Hans och den thailändska personalen. Jag... som tyckte det var jättejobbigt att säga hejdå till kollegor och barn hemma i på jobbet i sverige för dessafyra månader. Hur ska man fixa att säga hejdå för en hel evighet??? Samtidigt vet jag att jag inte säger hejdå för alltid. Barnhemmet finns kvar, och jag kommer definitivt att återvända inom en snar framtid, det vet jag. Men känslan som kom över mig idag kändes riktigt jobbig. Men, nu ska vi inte vara deppiga, jag tar tillvara på tiden här i Thailand och barnen är vana att volontärer kommer och volontärer åker. Ingen big deal för dem. Redan på lördag kommer två nya volontärer och då är vi helt plötsligt sex volontärer istället för fyra.

För att berätta om något roligare så är allt klart inför min Malaysia-resa den 7 mars. Flyget bokades häromdagen. Nu ikväll bokade jag hotellet. Ett fint 4-stjärnigt hotell mitt i Kuala lumpur. Pool, spa, gym, ja det mesta finns. Jag ser fram emot att leva lite lyxliv under den helgen. Men lär inte bli sena kvällar. Sägs att det inte är jättebra att gå ute själv i mörkret där, så det undviker jag. Kommer satsa på shopping och stadsvandring på dagarna. Lite poolhäng på eftermiddagarna, kanske en drink i hotellbaren innan läggdags. Och självklart ska jag njuta av en god frukostbuffé.

På tal om något helt annat har jag knappt sett några kackerlackor alls här sen jag kom hit, men nu när jag satt ute i tv-rummet och skrev detta blogginlägget kom det en kackerlacka flygandes och landade på min fot. Undra om jag inte väckte hela barnhemmet? Så nu flyttar jag in mig på rummet och sover/vilar ett par timmar. Har nattvakten med Karro klockan ett.

en kväll på stranden

Igår var en sån där himla härlig dag på barnhemmet. Började jobba klockan 6 och fick iväg alla barnen till skolan. Hade bara våran lilla 2.5åring hemma. När vi hade ätit frukost gjorde jag mig redo för att duscha och ta på henne nya kläder. Sist gång jag hade henne på morgonen så höll vi på länge med kläderna och hon var helt enkelt fly förbannad på mig. Hon skulle minsann inte ha vilka kläder som helst. Så jag laddade upp för en sådan morgon till. Men icke, igår var hon på så himla gott humör och gapskrattade i princip hela morgonen, så den kampen slapp jag;)

Hade två engelskalektioner på en av våra skolor under dagen med. Båda två gick bra och jag gillar verkligen att ha lektioner ute på skolorna. Tyvärr tror jag inte att vi har så många lektioner kvar, då barnen börjar med sina slutprov i mars tydligen, så vi får se. Förhoppningsvis kör vi några veckor till.

Efter jobbet åkte först jag och Maria till Nai yang för att kolla möjligheterna att ta oss till freedom beach härifrån. Visst kunde man det, 5000 bath, enkel väg. I svenska kronor så är det typ 1000 kr. Så nej, vi kommer helt enkelt åka till Patong och ta båten därifrån. Men det blir efter min malaysia-tripp. (Måste förresten boka hotell dit idag, flyget är fixat)

Därefter mötte vi upp Orfeas, åkte till Tesco och handlade inför vår picknick som vi skulle ha på kvällen eftersom han åker hem till sverige. Så efter maten åkte vi 3 till en strand en bit längre bort och gjorde upp en eld i sanden. Var verkligen jättemörkt på stranden och både jag och maria var livrädda, haha. Men det blev bättre när vi fick igång elden och när Lovisa och Karro kom efter jobbet och vi blev några flera! Men det var gott att få stupa i säng klockan ett inatt när vi kom hem.

Idag vankas det jobb 14-23 så jag ska bege mig en sväng till stranden innan tänkte jag. Ha en bra dag hemma i sverige, det ska jag ha här i Thailand.

sur mango och lite till...

Ännu en dag på barnhemmet börjar ta slut... barnen har lagt sig och jag sitter ute och "vaktar" området och att det är lugnt på rummen. Sitter tillsammans med Nid och Boy från thaipersonalen som ska bjuda på någon mango-frukt igen. De absolut suraste mangofrukterna som ska doppas i olika starka saker. Dem älskar det, och jag tror även att dem älskar att se våra miner när vi äter detta. Men för att visa vår tacksamhet är det klart att man tar en och ser glad ut.

Ska även försöka skypa med Sandra (ÄNTLIGEN) innan klockan blir 23. 00.30 har jag nattvakten igen och imorgon bitti kl 6 går jag på nästa pass, som innehåller 2 engelskalektioner. Full rulle, mem det gillar jag.

Imorgon efter jobbet blir det med full rulle. Jag och Maria ska ner till Nai yang och kolla upp möjligheter att ta oss till Freedom Beach härifrån, eller om det är lättare att utgå från Patong. Nån som vet kanske? Imorgon kväll åker alla volontärer till en strand för att ha en liten avsljtningspicknick eftersom Orfeas åker hem till sverige på tisdag.

naturens under

Häromdagen tog jag, mamma och Malin en promenad längst Nai Yang-stranden. Längst bort låg det en del träd som såg ut att ha legat där väääldigt länge. Ett av träden var tillochmed begravd unden sanden till en viss del. Jag har aldrig tidigare sett spår av tsunamim här i Thailand. I alla fall inte vad jag kan minnas, men jag funderar på om detta är spår efter tsunamin, som de valt att ha kvar av någon anledning? Nån som kanske vet?

Självklart kan träden ha en helt annan historia med. Ska fråga om mina volontärkollegor vet.

Men först och främst ska jag vila den lilla halvtimman jag har kvar innan jag börjar jobba. Idag är första dagen sen jag kom hit som jag mår lite halvkasst med huvudvärk. Men jag vet nog med säkerhet vad det beror på... för lite vatten. När jag är här på barnhemmet och jobbar så är jag riktigt duktig med vattnet och dricker mycket. Men nu när jag levt strandliv i tre dagar känner jag att jag varit alldeles för dälig på att dricka vatten. Så skärpning!  Men ni behöver inte bli oroliga för mig där hemma, ingen större fara med mig. Ligger i sängen framför fläkten med en vattenflaska. Barnen åkte iväg till Nai yang för bad och picknick, men eftersom inte jag börjat jobba än valde jag att stanna hemma och vila. De lär inte komma tillbaka än på några timmar, så när jag börjar jobba går jag ut till Maria och håller mig i skuggan tror jag bestämt! :)

Familjen påväg hem till Sverige

Nu har det varit tyst här på bloggen i några dagar. Jag har umgåtts en hel del med mamma och Malin, bott på deras hotell,badat, shoppat, ätit god mat, druckit goda drinkar och bara haft det gott. Så bloggen har hamnat lite vid sidan av. Men igår kväll sa jag hejdå till mamma och Malin, och imorse lyfte deras plan mot Sverige. Kan ärligt säga att jag hade lite hemlängtan imorse när jag vaknade. Men den försvann så fort jag tog mig upp från sängen och gick ut och snackade lite med Maria och mötte alla barnen. Då slog det mig istället att jag bara har 10 veckor kvar. Här är man snabb i vändningarna vill jag lova. Och även om man någongång skulle känna hemlängtan hade jag aldrig gett upp detta jag har här. Älskar livet här nere... oftast!

De sista dagarna med mamma och Malin spenderades på bland annat Banana Beach, Nai Thon Beach och shopping i Patong. Äntligen ett par Converse rikare. 990 bath, inte ens 200 svenska kr, då är dem äkta eftersom de köptes i en sportbutik. Men jag kan nog säga redan nu till er som velat att jag skulle köpa med mig till er hem... Jag tror verkligen inte det kommer finnas plats i väskan hem, sorry!

Idag vankas det jobb igen. 14-23 plus nattvakten på det. Känns skönt att jobba igen, har varit ledig väldigt mycket när familjen varit här, men nu jobbar jag 7 dagar på raken. Känns som om tiden rinner iväg just nu. Imorgon gör Orfeas sin sista arbetsdag, och åker sen hem på onsdag. Nästa helg kommer 2 nya volontärer. Så under 3 veckor kommer vi att vara 6st volontärer. Om exakt två veckor flyger jag till Malaysia... lite läskigt att flyga till ett främmande land helt ensam, samtidigt som jag ser fram emot det. Ska boka biljett idag elelr imorgon tänkte jag. Hittat en resa tur och retur för typ 600 kronor.

Vet att mamma och Malins granne på hotellet kikat in här, om du vill får du gärna lämna en kommentar, kommer inte ihåg din bloggadress, mem hade varit kul att följa ditt liv som au pair:)

Dags att visa lite bilder från senaste dagarna. Bland annat från när jag och Malin var med på hotellets vattenaerobic. Haha, det var en upplevelse i sig... Inte det minsta trött blev man, hela situationen var mest komisk...

Avbrott i vardagen

Sitter just nu ute på mamma och Malins balkong och njuter av en smirnoff ice. När alla är färdigduschade och klara ska vi gå ut och äta innan jag tar en taxi tillbaka till barnhemmet.

Idag har vi varit på Nai thon beach. Grannstranden, en rätt så lugn strand utan försäljare och så. Riktigt skönt att vara ledig såhär mycket när familjen är här, så man kan träffas mycket. Det uppskattar jag. Så idag blev det strandhäng, herregud vad varmt det har varit i dag. Sägs vara cirka 32 i skuggan... vill nog inte ens veta vad solen har för värme att erbjuda. Men det är lika bra att jag vänjer mig. April ska väl vara som varmast...

Har för skoj skull kollat runt lite på hotell i april... Jag känner ju nu hur man uppskattar att bo på hotell och komma bort från barnhemmet under sin ledighet. Jag tror Hans har rätt där... Om man ser till att komma från barnhemmet under sin lediga tid så får man ny energi och uppskattar barnhemmet mer när man jobbar. Tror det stämmer faktiskt, för det är riktigt härligt när man kommer tillbaka efter en natt eller två och möts av alla härliga ungar. Så nu i februari så bor jag ju en del på mamma och Malins fina hotell här i Nai yang. i Mars är det dags för mig att lämna Thailand för att åka till Malaysia (Kuala Lumpur) för att förnya mitt visum och bo på hotell ett par nätter i en storstad. Har inte riktigt bestämt mig för vad jag ska roa mig med under dagarna i Malaysia. Shopping låter väl rätt bra, men har någon varit i Kuala Lumpur och har tips så mottages det gärna. Funderar på att åka upp i Twin Towers.

I alla fall, så är mina planer att även åka bort några dagar i april och passa på att unna mig lite lyx även då, sådär på slutspurten på min thailandsresa. Så tanken är att ta mig ner till Kata och spendera några nätter. Kollat runt litebpå hotell, icke högsäsong betyder att man kan få hotell till rätt bra pris. Får se hur det blir. Men skönt att ha lite planer mellan jobbet. Börjar kännas lite overkligt att det snart är dags att åka till Malaysia, för det betyder ju att jag faktiskt snart har gjort halva tiden. Och nu börjar mina volontärskollegor närma sig sina sista dagar. Orfeas gör sin sista dag mästa helg, och både Karro och Maria slutar i mars... Känns skönt att Lovisa stannar ett tag till. Hon slutar 3 veckor innan mig.

Ha det gott hemma i sverige!

Utflykt

Igår var det en spännande dag för barnen på barnhemmet. En dagsutflykt stod på schemat. 8.30 begav vi oss ifrån barnhemmet (kan tillägga att barnen redan var redo klockan 8). I cirka två timmar satt vi på flakbilarna innan vi kom fram till första stoppet. Ett jättefint område med jätteklart vatten i små sjöar. Aldrig sett så rent vatten tror jag. Trillade du i, eller badade av fri vilja fick man böta 500bath. Detta var väldigt uppskattat både av barn och vuxna. Det enda som var lite mysko var att det kostade mer för oss falanger, som vi kallas, än för thailändare att gå in på området. Men, detta är Thailand, det är så det funkar. När vi hade gått runt ett tag och kollat på den fina naturen hittade vi tillslut ett ställe där man fick bada och barnen blev överlyckliga och flög i vattnet.

Efter stoppet vid vattnet åkte vi vidare till någon slags bondgård (så långt ifrån en svensk bondgård man kan komma) och där fick barnen klappa djuren. Besöket där blev inte jättelångt för det var hur varmt som helst igår. Gick man 10 meter ville man bara trilla ihop av värmeslag, typ. Men med mycket vatten så funkar det. Men det blev en lyckad dag i alla fall, trots värmen.

Nu är klockan ungefär halv tolv och jag ligger på mamma och Malins hotellrum och ska sovahär inatt. Vi har varit i Phuket town på den stora marknaden nu ikväll. Två par shorts, ett par "thaibyxor", en tshirt och en slags plånbok för ca 100kr känns heeelt okej! Imorgon är jag ledig och då tänkte vi nog åka till grannstranden Nai Thon för att bada. Jag var där för några veckor sedan och jag gillar den stranden, så det blir nog bra.

Passar på att redan gratta Malin där hemma i sverige:) Hoppas du får en fin födelsedag imorgon!

God natt på er!

Similan Island

I torsdags tog jag, mamma och Malin en dagsutflykt till Similan Island. Ett av de vackraste ställena jag någonsin varit på. Så är man i Thailand och aldrig besökt dessa öar så kan jag rekomendera det.

Hotellvistelse och en tripp till Patong

Först och främst vill jag tacka morfar för födelsedagspresenten som du skickade med mamma och Malin. Vet att du läser detta, så TACK!

Igår kom mamma och Malin och besökte barnhemmet. Roligt att få visa dem vart jag tillbringar mina dagar. Dem kom runt fyratiden, i samma veva som barnen kom hem från skolan. Sedan stannade de över middagen med. När vi hade ätit klart åkte jag med till deras hotell för att bo där i två nätter. Så skönt att få bo på hotell såhär emellanåt. Och så himla gott med hotellfrukost. Så just nu ligger jag nerbäddad på hotellet och passar på att uppdatera bloggen lite innan det är dags att sova.

I morse tog vi en taxi in till Patong för att besöka Patong Beach. Lite roligt blev det då vi träffade Bird och Wie, våra strandkillar från 2010 när vi bodde i Patong. 2012 var det bara Wie som var där, men han kände igen oss då med. Och nu, så var båda där. Lite roligt att Bird fortfarande kände igen oss efter 4 år. Bird driver sedan några år tillbaka en bar, så vi får väl se om vi åker in någon kväll och besöker den, vi var så välkomna.

Nu är klockan cirka 23 här och nu ska det sovas. Imorgon ringer klockan tidigt. 6.30 ska vi vara nere vid frukosten och strax efter klockan 7 blir vi upphämtade av en taxi som ska köra oss till båten. Imorgon ska vi nämligen på en dagsutflykt till Similan Island. Der ser jag fram emot!

skolundervisning med mera

Ligger inne på rummet och vilar lite. Hade mitt första egna morgonpass sen jag kom hit. Det är roligt att arbeta kvällspassen då barnen är på barnhemmet och det är liv och rörelse här. Men det var rätt gott att arbeta morgonen med, då man kan städa och fixa i sin egen takt. Så klockan 6 imorse klev jag utanför dörren och började väcka barnen. Klockan 7 satt vi i bilen och körde till skolorna. Följde även med vår lille kille på 4 år som fått börja på en internationell förskola. Roligt att se en sådan, med tanke på mitt yrke hemma i sverige. När han var lämnad var det dags att ladda inför lektion. Hade två lektioner idag och båda gick jättebra!

nu däremot har jag slutat. Ska hoppa på moppen om en liten stund och åka ner till Nai yang för att möta upp Malin och mamma. Tänkte kolla in deras hotell och sedan ska vi ut och äta.

Bild tagen imorse. Tycker mornarna här nere är så himla härliga. Barnek börjar vakna till liv och det blir äntligen lite liv på barnhemmet igen.

Bild tagen i ett av dagens klassrum, innan eleverna kom. Gillar att vara ute på skolorna. På ett sätt är det så annorlunda mot skolorna hemma, men på ett sätt så är det i stort sett samma, svårt att förklara.

En dag med familjen och en massa bus på barnhemmet

I morse landade äntligen mamma och Malin här i Thailand, så imorse tog jag moppen ner till Nai yang beach och mötte upp dem. Han och träffa dem i cirka 3 timmar iaf innan det var dags att åka tillbaka till barnhemmet för att jobba. Kändes gott att träffa dem, även om det bara var en månad sedan vi sågs. Vi kör samma imorgon igen, några timmar på stranden innan det är dags för mig att åka tillbaka och jobba 13-22.

Idag har varit en härlig dag här på barnhemmet. Började med att vi åkte iväg med barnen till Nai yang för att bada och busa. Dem badar på en annan del av stranden, där fler thailändare badar, och då med kläderna på. Så det är bara för oss volontärer att göra det samma, bada med kläderna på alltså. Detta var första gången jag var med och badade och det var riktigt roligt.

När vi kom hem från stranden var det bara att snabbt hoppa in i duschen, för att sedan kastas in i nästa aktivitet. Några barn och någrq ur thaipersonalen hade dragit igång något bollspel som jag inte alls vet vad den kallas, en boll i typ lätt trämaterial, som man skulle sparka över ett volleybollnät. Jag var inte sen med att hoppa in i spelet. Man kan väl säga att motståndarlaget vann i att jag gick med i spelet, jag förstörde nog mest, men roligt hade vi. Hoppas på att vi snart spelar igen.

Sen kan man väl säga att kvällen gick i matens tecken. Först middag som vanligt, som avslutades i frosseri av annanas. Sedan frossade vi i glass som Pon i köket tyckte vi kunde behöva. Och efter det kom Nid som är ledig idag med massor av pannkakor. Inga vanliga pannkakor som vi gör hemma i sverige, utan ni som varit i Thailand (kanske görs i fler länder) så är det sånna som säljs i pannkaksstånden. Herregud vad vi åt, stora som små. Är proppmätt ännu och detta var flera timmar sedan.

Dags att sova och ladda inför en ny dag imorgon. Som sagt så blir det förmiddagen på stranden, och jobb 13-22. Vad dqgen på barnhemmet erbjuder väntas och se. Men jag gissar på promenad tillsammans med Hans, barnen och hundarna.

Jag är verkligen så himla tacksam att jag fått denna chans att göra volontärarbete på detta fina barnhem. Kan rekomendera det starkt om man är sugen på volontärarbete. Detta kommer jag bära med mig hela livet. Och när jag lämnar barnhemmet 5 maj så vet jag att jag inte kommer behöva säga hej då för alltid, för jag kommer komma tillbaka och hälsa på mååånga gånger.

N

Banana beach

Lite bilder från i torsdags då jag var ledig och åkte till Banana Beach.

mat man saknar hemifrån

Det tog typ en månad, men nu saknar man jättemycket i matväg som man äter hemma i sverige. Även om jag älskar Pons och Mieeews mat så saknar man en del i sverige. Jag kan ju säga som så att lyckan var enorm när Mieeews man igår kom med kanelbullar och bröd till oss volontärer. Han jobbar på swedish  bakary och brukar tydligen ta med lite saker emellanåt. Så idag har det inhandlats Philladelphiaost som vi ska ha på brödet till frukost imorgon. Har knappt ätit något bröd alls sen jag kom hit, så det saknar jag. Saknar även mammas mat! I det stora hela börjar jag sakna svensk husmanskost. Men jag klagar verkligen inte på maten här. När jag kommer hem lär jag sakna denna maten med

Hamnade inne i köket en sväng idag och hjälpte till, riktigt roligt att gå in  i det thailändska köket. Lika bra att vänja sig med, för i april ska dem ha semester och då ska vi hjälpa till att laga mat. Eller vi och vi, av oss volontärer som är här nu så är det bara jag kvar i mitten av april.Så det får bli jag och de nya volontärerna.

Idag är jag glad. Jag har lyckats byta till mig ledighet och andra arbetspass när mamma och malin kommer så jag kommer kunna umgås med dem en hel del. Jag längtar verkligen. Alla vi volontärer är ju i samma sits, så när de får besök hemifrån kommer jag självklart hjälpa dem att byta så de får umgås med sina besök.

Nu ska det sovas. Jag vill upp i tid imorgon och komma iväg till stranden. Imorgon kväll pratade jag, Maria och Orfeas att gå ut och äta någonstans. Så det blir nog en bra ledig dag:)

Dagarna löper på

Dagarna löper på i snabb fart. Idag är det onsdag och på lördag morgon landar mamma och Malin i Thailand. Det ser jag fram emot. Har bytt några pass så jag kommer ha någorlunda bra schema när de kommer.

Annars har det faktiskt inte alls hänt speciellt mycket de senaste dagarna... Har jobbat och jobbar idag igen. Börjar kl 12. Innan jobbet tänkte jag mest slappa. Men först ville jag lämna ett litet inlägg här på bloggen.

Imorgon är jag ledig. Då tänkte jag ta mig till Banana Island och kolla in den stranden som tydligen ska vara väldigt fin.

Bio utan taxi hem...

Som vanligt kommer inlägget handla om lite av varje. Vill ju dela med mig av det mesta till er.

Kan börja med att berätta att vi hade ett stort tv-team här igår, med Mat-tina (ingen aning om vad hon heter i efternamn) i spetsen. Detta var något som barnen tyckte var jättespännande. Speciellt när dem fick testa på att hålla i den stora filmkameran tillsammans med kamerakillen.

Så fram igenom får vi se om man skymtar förbi i tv-rutan. Tycker det är roligt att detta barnhem fått så mycket uppmärksamhet i media som det faktiskt fått genom åren, för det är ett så himla fint barnhem.

När tv- teamet åkte sin väg så blev jag, Lovisa och Karro upplockade av en taxi. Målet var Phuket town. Taxikillen, som Lovisa åkt med många gånger och lärt känna genom det, berättade att han skulle köra oss "bakvägen" till phuket town, för det var tydligen en del poliser och demostranter utefter den stora vägen. Det är ju val i Thailand idag. Så nu råder alkoholförbud i hela landet och i Bangkok är det ju en massa bråk. Här har det varit lugnt, endast lite demostranter som sagt.

Väl framme i Phuket town började vi med Nightmarket. Detta är en jättestor marknad. Vi hann bara vara där i en timma, men jag hann med att köpa ett par byxor, en bikini, en långärmad kofta och t-shirt ändå. Allt som allt gick det väl på ckrka 130 svenska kronor.

När vi var klara där så letade vi upp vår taxikille (här i thailand väntar de på dig om du vill) så körde han oss till bion. Vi skulle kolla på "Wolf of wallstreet". Den nya med Leonardo DiCaprio. Innan vion började så fick man ställa sig upp och lyssna till kungasången och se en film om kungen. En fin film faktiskt. Kungen betyder mycket för thailändarna. Bion skulle börja 22.40. Men den visade sig vara cirka 3 timmar. Så vi sa till vår taxikille att han skulle åka hem, så skulle vi ta en annan taxi hem. Bion var bra, men närman kom ut klockan 01 ville man bara hem och sova. Så tanken var att hoppa in i en taxi... men där fanns inte en endaste taxi där de brukade stå. Hur skulle vi nu komma hem? En av vakterna i området var i alla fall väldigt hjälpsam. Så han ringde en taxi... det visade sig att han hade ringt och väckt sin son som jobbar som taxichafför nere i Patong. Så han kom, trots att han var ledig och körde hem oss, fast än vi inte bodde åt hans håll. Ibland är Thailändarna väldigt hjälpsamma. Nu i efterhand gissar vi att det inte fanns några taxibilar pga valet som är idag. De verkar ställa in lite av varje. Men hem kom vi i alla fall:)

Idag däremot har det varit lugnare, om man bortser från att jag körde rejät fel när jag skulle till en ny strand idag. Sist jag åkte dit blev jag skjutsad på moppe och det var mörkt. Det var då vi åt nere vid stranden. Idagvar det ljust och jag kände inte igen mig. Men tillslut hittade jag till Nai thon beach. Fin strand utan försäljare. Rätt nära Nai Yang.

Känns som om jag alltid pratar om mat i bloggen. Så kan väl avsluta med att säga att jag igår åt bläckfisk i grön curry här på barnhemmet. Var lite skeptisk i början,men vad gott det var. Man ska inte vara rädd att testa nya saker!

My life as a volunteer

Följ med mig på min resa till Thailand. I Januari 2014 åker jag till ett barnhem som ligger på Phuket. Där kommer jag arbeta som volontär i 16 veckor. Tanken om detta har funnits i flera år. Nu äntligen blir den sann!