Första arbetspasset!

Har gjort min första arbetsdag idag. Jobbade tidiga skiftet, vilket betyder 6-15. I tre dagar nu kommer jag gå bredvid någon av de andra volontärerna, så det är skönt. Idag gick jag bredvid Karolina. Kan ju förklara lite vad man gör på tidiga skiftet. När man kommer ut på gården kl 6 så börjar man att kolla så att alla barnen börjat vakna och göra iordning sig. Lite annat från sverige om man säger så, när vi kom upp kl 6 var de flesta av barnen redan påväg i sina skoluniformer (så fint det är med skoluniform förresten). Sedan ska det hinnas med att äta lite frukost med. Idag bestod det av Sticky Rise och kyckling, Helt ok faktiskt, men det känns gott att jag fyllt på kylskåpet med youghurt och frukt med, för ibland är man kanske inte sugen på riktig mat sådär tidigt på morgonen.
 
I alla fall... när de ätit klart sin frukost så tutar vår chafför från lastbilen. Dags att åka till skolan. Eftersom det är rätt många barn som ska till skolan och vi bara har en chafför, så löser man det smidigt och enkelt... Man lyfter helt enkelt på en extrabänk och ställer på lastbilsflaket. Sedan hoppar alla barn på, samt volontären som jobbar, så åker man iväg. Barnen går på olika skolor, så dert blir en liten tur med lastbilen.
 
När man kommer tillbaka till barnhemmet så ser man till att hundarna får mat, man sopar utanför dörrarna och plockar bort blommor och blad som ramlat ner under natten. Och idag var det även dags för mig att följa med på första enhelskalektionen. Vi hjälper nämligen till i tre thailändska skolor genom att hålla engelskalektioner. Detta var lite min fasa inför denna vistelse på Barnhemmet, men efter att ha varit med på två styckna idag så har den nervositeten släppt. Väldigt simpla lektioner. Så nu är det snarare så att jag ser fram emot att få hålla min första egna engelskalektion. Barnen i Thailändska skolor är så artiga. När vi kommer in så ställer de sig upp och hälsar på oss.
 
Detta var lite om hur det skiftet funkar, så ni har lite koll på vad jag pysslar med här borta om dagarna. Självklart finns det massa annat att göra här på barnhemmet mellan skjutsning till skolan och engelskaundervisning. Man ser ju även till de barn som inte går i skolan än, eller är lediga av vissa anledningar.
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Cathrine Svensson

Låter som du har det hur härligt som helst :)Njut så mycket du bara kan....tänk vad mycket vi ska få höra när du kommer hem igen! Kram

2014-01-13 @ 20:16:44
Emmelie

Det är såå kul att få läsa om dina dagar :) tack för att du delar med dig. Låter spännande detta med engelskaundervisningen. Tänk vilken skillnad du gör för så många barns lärande och utveckling! Kram

2014-01-13 @ 22:13:52


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

My life as a volunteer

Följ med mig på min resa till Thailand. I Januari 2014 åker jag till ett barnhem som ligger på Phuket. Där kommer jag arbeta som volontär i 16 veckor. Tanken om detta har funnits i flera år. Nu äntligen blir den sann!

RSS 2.0