En dag på stranden

Sawadeeka! Garanterat stavfel, men detta betyder hej på Thailändska. Försöker lära mig nya ord varje dag. Dels av barnen, thaipersonalen och de andra volontärerna. Hans tycker det är viktigt att man försöker lära sig så mycket man bara kan på fyra månader. Kan bara hålla med, underlättar såklart med kommunikation om man kan lite thaiord.
 
Igår hade jag mitt sista gå-bredvid-arbetsdag. Hade p2-passet som innebär att man jobbar 13-22. Även denna dag var det engelskaundervisning på schemat och jag följde med Maria på en lektion för tioåringar. Denna gången höll jag faktiskt i lektionen alldeles själv. Och jag som faktiskt är riktigt osäker på engelska i vanliga fall kände att det gick bra. Det är på en sådan enkel nivå här nere. Imorgon ska jag äntligen gå på en alldeles egen lektion. Känner faktiskt redan att min engelska bara blir bättre och bättre;) Här i Thailand har lärare en väldigt hög status. Så när du kommer in i klassrummet och ställer sig framför klassen, så reser sig alla elever upp och följande dialog utspelar sig:
 
Elever: God morning teacher.
Jag: God morning students, how are you?
Elever: I'm fine thank you, and you?
Jag: I'm fine, please sit down.
 
Åkte även med vår chafför igår och hämtade alla barn när de slutade skolan.Det tog sin lilla tid kan jag meddela. Men riktigt roliga att se alla elever i sina skoluniformer.
 
Jag är verkligen inte van att jobba sena kvällar med mitt jobb hemma i sverige, men nu är det bara att vänja sig. Vid klockan 21 igår var jag verkligen hur trött som helst, men bara att bita ihop. Lyckades ändå hålla mig vaken. Vet inte om det var min egen förtjänst eller barnen här på barnhemmet som kom på den "roliga" kvällsleken som gick ut på att skrämma oss volontärer med både grodor och STORA skallbaggar. Kan ju meddela att både barnen och thaipersonalen som jobbade fick sig många goa skratt åt oss. Men det bjuder vi på.
 
Idag har jag haft en ledig dag. Gick upp i tid och spenderade näst intill hela dagen på Nai yang beach. Så himla skönt.Lovisa kom förbi och höll mig sällskap några timmar efter sin yoga (funderar på att hänga med och testa yogan någon dag) och vi passade på att luncha ihop på stranden. Sedan låg jag kvar i flera timmarnär hon åkte tillbaka till barnhemmet för att jobba. Känner att jag faktiskt fått lite färg idag. Trots att jag varit här en vecka typ så lyser färgen med sin frånvaro. Här på barnhemmet är det tshirt och shorts som gäller, och när man jobbar är man en del i skuggan osv. Men lite färg ska man väl hinna få på 16 veckor;)
 
Idag har det varit barn på barnhemmet hela dagen. Tydligen har barnen ledigt från skolan titt som tätt, ingen som fattar varför riktigt, men ibland är det bara så. Svårt att hänga med i det Thailändska svängarna ibland.  Imorgon är det dags för barnen att få ny veckopeng, så nu ikväll var barnen sugna på qtt gå till 7/11 och handla upp veckans veckopeng. Så jag hängde med dit, trots att jag var ledig, Mysigt med en liten utflykt med barnen. Passade även på att köpa mina favoritchips med barbecque-smak som bara finns utomlands. Så dessa sitter jag inne på rummet och äter samtidigt som jag ska kolla på "Paradise Hotel". Liksom jag så följer de andra volontärtjejerna detta slaviskt;) Härligt med lite iq-befriande kvällsunderhållning!
 
Bjuder på en bild från idag. Barnen var som sagt lediga och passar på att njuta av ledigheten.
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

My life as a volunteer

Följ med mig på min resa till Thailand. I Januari 2014 åker jag till ett barnhem som ligger på Phuket. Där kommer jag arbeta som volontär i 16 veckor. Tanken om detta har funnits i flera år. Nu äntligen blir den sann!

RSS 2.0